Aswar, Aswar (2024) The Use of ChatGPT and ClassPoint Online Apps to Enhance English Teachers’ Efficiency in Conducting Formative Assessment. Masters thesis, IAIN PAREPARE.
![]() |
Text (Full Text)
2220203879102002 ASWAR TBI.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (16MB) |
Abstract
The high administrative workload often hinders teachers from developing and implementing innovative and interactive formative assessments. Advances in technology, particularly artificial intelligence and digital learning platforms offer potential solutions to improve English teachers' efficiency in formative assessment. This study aims to examine the use of ChatGPT and ClassPoint to improve English teachers’ efficiency in formative assessment at junior high schools and to analyze teachers' perceptions of using these two technologies. This research employs a quantitative approach with a pre-experimental onegroup pretest-post-test design, involving 9 English teachers from 7 schools. Data were collected through pretests and post-tests to measure the improvement English teachers' efficiency in formative assessment, as well as questionnaires to assess teachers' perceptions of using ChatGPT and ClassPoint. Statistical analysis utilized a paired t-test to compare pretest and post-test results, while perception data were analyzed using descriptive statistics. The study results showed a significant improvement of the English teachers' efficiency in formative assessment, with the average score increasing from 14.89 (pretest) to 31.11 (post-test), supported by a t-statistic value of -17.65 and a p-value < 0.01. The questionnaire analysis revealed very positive responses from teachers, with an average of 90% of respondents strongly agreeing that these technologies are beneficial. Specifically, 89% of respondents stated that ChatGPT helped in creating diverse questions, 91% agreed it sped up the question-making process, and 93% affirmed that ClassPoint facilitated the implementation of formative assessments. These findings indicated that the integration of ChatGPT and ClassPoint effectively improved English teachers' efficiency in formative assessment, and creating a more efficient and interactive assessment process. Beban kerja administratif yang tinggi sering kali menghambat guru dalam mengembangkan dan menerapkan penilaian formatif yang inovatif dan interaktif. Kemajuan teknologi, khususnya kecerdasan buatan dan platform pembelajaran digital, menawarkan solusi potensial untuk meningkatkan efisiensi guru Bahasa Inggris dalam penilaian formatif. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan ChatGPT dan ClassPoint dalam meningkatkan efisiensi guru Bahasa Inggris di sekolah menengah pertama dalam penilaian formatif serta menganalisis persepsi guru terhadap penggunaan kedua teknologi ini. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain praeksperimen one-group pretest-post-test, melibatkan 9 guru Bahasa Inggris dari 7 sekolah. Data dikumpulkan melalui pretest dan post-test untuk mengukur peningkatan efisiensi guru Bahasa Inggris dalam penilaian formatif, serta angket untuk menilai persepsi guru terhadap penggunaan ChatGPT dan ClassPoint. Analisis statistik dilakukan menggunakan uji t-berpasangan untuk membandingkan hasil pretest dan post-test, sementara data persepsi dianalisis menggunakan statistik deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan signifikan dalam efisiensi guru Bahasa Inggris dalam penilaian formatif, dengan skor rata-rata meningkat dari 14,89 (pretest) menjadi 31,11 (post-test), didukung oleh nilai t-statistik sebesar - 17,65 dan nilai p < 0,01. Analisis angket mengungkapkan respons yang sangat positif dari para guru, dengan rata-rata 90% responden sangat setuju bahwa teknologi ini bermanfaat. Secara spesifik, 89% responden menyatakan bahwa ChatGPT membantu dalam membuat beragam pertanyaan, 91% setuju bahwa teknologi ini mempercepat proses pembuatan soal, dan 93% mengakui bahwa ClassPoint memfasilitasi pelaksanaan penilaian formatif. Temuan ini menunjukkan bahwa integrasi ChatGPT dan ClassPoint secara efektif meningkatkan efisiensi guru Bahasa Inggris dalam penilaian formatif, menciptakan proses penilaian yang lebih efisien dan interaktif.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Formative Assessment, ChatGPT, ClassPoint, Teachers’ Efficiency, Teachers’Perception |
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130199 Education systems not elsewhere classified |
Divisions: | Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Azaliyatulhidayah Azaliyatulhidayah |
Date Deposited: | 13 Oct 2025 02:37 |
Last Modified: | 13 Oct 2025 03:43 |
URI: | https://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/11020 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |