Sochabat, Achmad (2025) Investigating the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) of EFL Teachers Based on School Status and Teachers Status at SMA/MA of Pangkep Regency. Masters thesis, IAIN PAREPARE.

[thumbnail of Full Text] Text (Full Text)
2220203879102015 Achmad Sochabat.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (7MB)

Abstract

This study aims to describe the implementation and understanding of TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) among English teachers in high schools (SMA/MA) in Pangkep Regency, focusing on differences based on teacher status and school status. TPACK is a framework that integrates three core components content knowledge, pedagogical knowledge, and technological knowledge required by teachers to teach effectively in the digital era. A quantitative approach with a survey design was employed in this study, involving 58 English teachers from various SMA/MA in Pangkep Regency, consisting of 34 public schools and 10 private schools. Data were collected using a questionnaire measuring TPACK dimensions and information regarding teacher status (certified and non-certified) and school status (public or private). The results of the analysis indicated that there were no significant differences in TPACK understanding between certified and non-certified teachers, as evidenced by a significance value of > 0.05. Similarly, school status had minimal influence on the optimal implementation of TPACK in the teaching process, with a significance value of < 0.05 except TPK aspect 0.024. These findings are expected to provide recommendations for educational policies and professional development programs for English teachers in the region to enhance technology-based teaching quality. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pemahaman dan implementasi TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) pada guru Bahasa Inggris di SMA Kabupaten Pangkep, dengan fokus pada perbedaan berdasarkan status guru dan status sekolah. TPACK merupakan kerangka yang menggabungkan tiga komponen utama, yaitu pengetahuan konten, pengetahuan pedagogik, dan pengetahuan teknologi, yang diperlukan oleh seorang guru untuk mengajar secara efektif di era digital. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain survei, yang melibatkan 58 guru Bahasa Inggris dari berbagai SMA/MA di Kabupaten Pangkep sebagai sampel yang terdiri dari 34 sekolah negeri dan 10 sekolah swasta. Data dikumpulkan menggunakan kuesioner yang mengukur dimensi TPACK, serta informasi mengenai status guru (sertifikasi dan non-sertifikasi) dan status sekolah (negeri ataupun swasta). Hasil analisis menunjukkan bahwa tidak ada perbedaan level yang signifikan dalam pemahaman TPACK antara guru dengan status sertifikasi maupun non-sertifikasi dengan nilai signifikansi > 0.05. Selain itu, status sekolah juga tidak terlalu berpengaruh terhadap seberapa optimal implementasi TPACK dalam proses pembelajaran dengan rata-rata dengan nilai signifikansi < 0.05 kecuali aspek TPK < 0.024 . Temuan ini diharapkan dapat memberikan rekomendasi bagi kebijakan pendidikan dan program pengembangan profesional bagi guru Bahasa Inggris di daerah tersebut untuk meningkatkan kualitas pembelajaran yang berbasis teknologi.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: TPACK, Teacher Status, School Status.
Subjects: 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified
Divisions: Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Azaliyatulhidayah Azaliyatulhidayah
Date Deposited: 13 Oct 2025 02:52
Last Modified: 13 Oct 2025 03:31
URI: https://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/11022

Actions (login required)

View Item View Item