Anggriana, Jelli (2025) The Impact of Authentic Assessment on the Teaching and Learning Process at Sebatik High School, North Kalimantan. Masters thesis, IAIN Parepare.

[thumbnail of Full Text] Text (Full Text)
2220203879102019 JELLI ANGGRIANA.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (8MB)

Abstract

Authentic assessment is an evaluation method that assesses students' abilities through tasks or projects that reflect real-world situations and relevant skills. This study aims to explore the impact of authentic assessment on the teaching and learning process at high schools in Sebatik, North Kalimantan. The research employs a qualitative descriptive design to investigate phenomena related to the effects of authentic assessment on teaching and learning. Data collection techniques include in-depth interviews and observations. The study was conducted in two schools in Sebatik: MA As'adiyah Sungai Nyamuk and SMAN 1 Sebatik, involving four English teachers. A purposive sampling method was used to select participants who could provide rich insights into the research topic. Instruments included interview guidelines and observation checklists. Data were analyzed using the interactive analysis model by Miles and Huberman, consisting of data collection, reduction, display, and conclusion. The findings reveal that authentic assessment significantly enhances teaching effectiveness by integrating diverse and contextual tasks aligned with real-world applications. It also positively impacts the learning process by fostering greater student engagement, collaborative problem-solving, and critical thinking skills. This study underscores the importance of supporting teachers in implementing authentic assessments effectively and encourages future research to explore its application across different contexts and disciplines to broaden its impact on education. Penilaian autentik adalah metode penilaian yang menilai kemampuan siswa melalui tugas atau proyek yang mencerminkan situasi dunia nyata dan keterampilan yang relevan. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi dampak penilaian autentik terhadap proses belajar mengajar, di Sekolah Menengah Atas Sebatik, Kalimantan Utara. Penelitian ini menggunakan desain deskriptif kualitatif untuk mengeksplorasi fenomena yang terkait dengan dampak authentic assessment pada proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengumpulan data meliputi wawancara mendalam serta observasi. Penelitian dilakukan pada 2 sekolah yang ada di Sebatik yaitu MA As'adiyah Sungai Nyamuk dan SMAN 1 Sebatik dengan melibatkan 4 guru bahasa Inggris. Metode purposive sampling digunakan untuk memilih partisipan yang dapat memberikan informasi yang kaya tentang topik penelitian. Instrumen yang digunakan termasuk pedoman wawancara dan daftar periksa observasi. Data dianalisis dengan menggunakan model analisis interaktif Miles dan Huberman, yang meliputi pengumpulan data, reduksi, penyajian, dan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penilaian autentik secara signifikan meningkatkan efektivitas pengajaran dengan memasukkan tugas-tugas yang beragam dan kontekstual yang selaras dengan aplikasi dunia nyata. Penilaian ini juga berdampak positif pada proses pembelajaran dengan mendorong keterlibatan siswa yang lebih besar, pemecahan masalah secara kolaboratif, dan keterampilan berpikir kritis. Studi ini menyoroti pentingnya mendukung guru untuk menerapkan penilaian autentik secara efektif dan mendorong penelitian di masa depan untuk mengeksplorasi penerapannya dalam konteks dan bidang studi yang berbeda untuk memperluas dampaknya terhadap pendidikan.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Authentic Assessment, Teaching and Learning Process
Subjects: 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified
Divisions: Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Azaliyatulhidayah Azaliyatulhidayah
Date Deposited: 13 Oct 2025 02:18
Last Modified: 13 Oct 2025 03:14
URI: https://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/11017

Actions (login required)

View Item View Item